Nyheter

Kjøring på glatte veier: Hvordan takle risikofylte situasjoner

ice-75597_640Det gjelder å være forsiktig når man kjører på isglatte veier om vinteren. Is skaper uvante trafikksituasjoner, og det gjelder å ha tunga rett i munnen og være obs på at du ikke havner i utrygge situasjoner. Bedre føre var. Her er noen nyttige tips om hvordan du bedre kan takle farlige trafikksituasjoner når det er glatt på veiene.

1) mestre glatte bakker

En glatt overflate i en skråning kan raskt resultere i en ubehagelig situasjon. Hvis du oppdager at du må stoppe, vil det være best å rulle tilbake og prøve igjen på et annet spor. Dette fungerer avhengig av trafikken.

Hvis du ikke kan rulle tilbake eller hjulene spinner, er det tilrådelig å prøve start  i andre gir. Man har alltid bedre kontroll med lavere hastighet. Det er derfor hensiktsmessig også allerede på glatte veier gire opp så tidlig som mulig under reisen og ved lav hastighetskjøring.

2) Kurvekjøring på glatte veier

Når man havner i en kurvekjøringssituasjon på glatte veier, er det nødvendig å holde en lavere hastighet enn når man kjører på trygge, tørre veier.

Havner du med for høy hastighet i kurven, vil bilen miste og kontrollere grep på forhjulene. I en slik situasjon bør du umiddelbart slippe gass, kjøre langsom og redusere styrevinkel bare i den utstrekning tillatt av radiuskurven.

Det er viktig å være ekstra påpasselig i slike situasjoner, siden bilen kan skli inn i motgående trafikk

EPS (elektronisk Drevet Steering = elektrisk servostyring) Kan være nyttig i slike situasjoner.

3) Riktig bruk av brems

På glatte veier må du alltid beregne lengre bremseavstand kan forvente en mye lengre bremseavstand, og så bør du alltid ta hensyn til en større sikkerhetsavstand. Vinterdekk skal ha minimum mønsterdybde på tre millimeter og i vanskelige situasjoner vil ABS (blokkeringsfrie bremser) støtte stabil bremsing.

De største truslene i forbindelse med uforutsette situasjoner hvor du må bremse brått, vil det være en fordel at bilen er utstyrt med ABS-bremser. Hvis bilen er utstyrt med ABS, bør du ha fullt trykk på bremsepedalen. Bare da kan ABS gjøre jobben sin.

Hvis du kjører en eldre bil som ikke er utstyrt med en ABS, bør full oppbremsing definitivt unngås, og heller være fri og bremse igjen når bilen har stabilisert seg.

ice-75597_640